Dit project verwacht een bijdrage te leveren aan de oplossing van een aantal problemen. Ten eerste zijn er snel nieuwe mensen nodig in de infratechniek om de doelen van de energietransitie te realiseren. Opleiden moet dus effectiever en efficiënter.
Ten tweede wordt een kloof ervaren tussen school en de praktijk. Voor veel leerlingen is het moeilijk om de verbinding te leggen tussen wat ze op school en in de praktijk leren. Het leerproces verloopt daardoor verre van optimaal. Ten derde, toetsing is vaak gebaseerd op geschreven werk. Daar schuilt het gevaar in dat lees- en schrijfvaardigheid belangrijker zijn om het diploma te halen dan daadwerkelijk je vak verstaan en goed uit kunnen voeren.
De oplossing die wij voorstaan is inzet van actiecameraatjes (bijv. GoPro), kleine draagbare camera’s met ingebouwde accu’s, waarmee leerlingen zelf vast kunnen leggen wat ze in hun werk doen, hoe ze dat doen en daarbij uitleggen wat ze doen en waarom.
Kortom, met de video laten leerlingen zien in hoeverre ze een bepaald onderdeel van hun werk beheersen. Docenten en leermeesters kunnen de video’s terugkijken met de leerling en daardoor feedback en coaching op maat leveren. Ook kunnen de door de leerling gemaakte video’s gebruikt worden voor beoordeling.
Technologie wordt vaak gezien als dé oplossing voor problemen in het onderwijs. Maar technologie op zichzelf maakt het verschil niet. Het is vooral hoe je de technologie in je onderwijs inbedt en gebruikt, wat bepaalt of het succesvol is of niet.
Voor docenten, werkbegeleiders/ leermeesters betekent dit bijvoorbeeld dat er methoden en strategieën ontwikkeld moeten worden om optimaal gebruik te maken van de video’s bij het geven van feedback aan, het coachen van en het beoordelen van leerlingen. Daarnaast zijn heldere, beknopte instructies nodig voor studenten. Niet alleen over hoe ze video’s moeten maken, maar ook over hoe ze het beste uit zichzelf, uit de lessen en uit de begeleiding kunnen halen.
Een cameraatje aanschaffen is dus niet zo moeilijk. Maar zorgen dat het ook leidt tot effectiever en efficiënter leren, daar zit de echte uitdaging.
Aan het eind van het project ligt er een pakket met kant-en-klare methoden en instructies waar leerlingen, docenten en leermeesters zo mee aan de slag kunnen en waarmee ze ondersteund worden in het leren, begeleiden en coachen. Wetenschappelijk onderzoek wordt tijdens het project ingezet om de effectiviteit van de methoden en instructies vast te stellen en te optimaliseren. Door de stichting BLEI worden de ontwikkelde en beproefde methoden en instructies zoveel mogelijk verwerkt in het (nieuwe) opleidingsmateriaal voor de Infratechniek.
Copyright © 2024 GoPro Learning Communities - Alle rechten voorbehouden
We gebruiken cookies om websiteverkeer te analyseren en de ervaring op je website te optimaliseren. Als je het gebruik van cookies accepteert, worden je gegevens gecombineerd met de gegevens van alle andere gebruikers.